In de loop der jaren zijn de soorten advertenties talrijker en geavanceerder geworden. Naast de gebruikelijke advertentiemethoden zoals flyers, krantenadvertenties en televisiecommercials, hebben moderne advertentiemethoden zoals social media marketing en performance marketing in sociale netwerken of op Google zich juist via internet gevestigd. In dit blogbericht leest u wat de verschillende soorten advertenties onderscheidt, op welke u moet vertrouwen en of klassieke advertenties het nog kunnen bijbenen.
Soorten reclame – Klassieke soorten reclame
Er zijn veel verschillende varianten van de klassieke vormen van reclame. Er is voor elk budget in elke branche iets te vinden en met een slimme planning wordt uw campagne een succes.
Tv-commercials
Sinds de triomf van de televisie en vooral sinds de uitbreiding met particuliere omroepen zijn de (vaak) vervelende reclameblokken onmisbaar geworden. Televisie is toen net als nu een massamedium en bij uitstek geschikt om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Daarom zie je zelden nicheproducten op tv, maar juist producten die voor zoveel mogelijk mensen relevant zijn (stofzuigers, vakantiereizen, cornflakes, etc.). Dus als u een product heeft waarmee u een zo breed mogelijk publiek wilt bereiken, dan is televisiereclame iets voor u. Een groot nadeel van reclame op televisie zijn echter de enorm hoge kosten. Voor kleinere bedrijven is het daarom meestal minder de moeite waard.
Radioreclame
Radioreclame wordt op dezelfde manier gebruikt als tv-reclame, maar met belangrijke verschillen. In het algemeen geldt ook hier dat radio een massamedium is en je een brede doelgroep kunt aanspreken. De kosten zijn lager dan op tv, maar er is geen visuele zender om de luisteraar te bereiken. Als het om radio gaat, is het belangrijk om te focussen op herhaling en entertainment. Trouw aan het motto “catchy – blijft in het hoofd” kan de verbinding met een product worden vergroot en dit kan de luisteraar herhaaldelijk worden herinnerd. Een ander belangrijk punt is de plaats van de radio. Veel zenders zenden niet in heel Duitsland uit, maar in een bepaald gebied. Radioreclame is perfect voor jou als je een product hebt dat gericht is op een breed publiek. Ook moet uw product gemakkelijk te begrijpen zijn. Als je deze punten nu combineert met een prettige reclameboodschap die memorabel is en ondanks herhaling niet irritant wordt, is je radiocampagne geen probleem meer.
Buitenreclame – posters, neon uithangborden, etalages, bedrukte voertuigen, etc.
Buitenreclame verwijst in het algemeen naar alle vormen van reclame die in de openbare ruimte plaatsvinden. Dit kunnen bijvoorbeeld bedrukte/geverfde voertuigen zijn, affichereclame, reclamezuilen of zelfs neonreclames. Het is heel duidelijk dat niet elk type voor elk bedrijf even de moeite waard is. Hoewel de aantrekkelijkheid van buitenreclame afneemt door het grote aantal alternatieven, heeft het op de lange termijn toch een goed rendement op de investering.
Permanente reclamemaatregelen zoals het schilderen van een auto, of het ophangen van een neon reclamebord, kunnen op lange termijn vruchten afwerpen. Eenmaal geschilderd blijft de advertentie lang staan.
Buitenreclame is interessant voor uw bedrijf als het een hoge lokale referentie heeft. Buitenreclame kan ook worden ingezet als guerrillamarketingtactiek en vestigt de aandacht van voorbijgangers op uw bedrijf.
Gedrukte advertenties – kranten, tijdschriften, enz.
Adverteren in tijdschriften of kranten wordt ook langzaamaan steeds minder gebruikt. Dit is een vorm van reclame die het gewoon niet meer zo goed bijhoudt. Adverteren in kranten is te makkelijk om te negeren en door de (veelal) vaste formaten is het lastig om op te vallen. In tegenstelling tot tv en radio is het echter relatief goedkoop. Het kan dus interessant zijn voor uw bedrijf. Dergelijke reclame kan met name de moeite waard zijn voor kleine, lokale bedrijven. Ambachtslieden, bloemenwinkels en andere winkels kunnen op deze manier de aandacht op zich vestigen.